Skapa filter för fler vyer

Filter är en användbar funktion för att snabbt få fram specifik information. Filter hjälper dig med att hitta rätt bland alla projektets ärenden, att enbart visa det som är relevant för dig i gantt schemat samt i projektets kalender. Med hjälp av filter kan du t ex snabbt ta fram ärenden som du bevakar, som har hög prio, som tillhör en specifik version (projektfas) eller ärenden som du har skapat.

xSRM-filter11. Skapa filter genom att gå in på ett projekt och sedan ärenden.

2. Högst upp till höger på sidan väljer du ett av alternativen i rullistan Lägg till filter.

3. Välj sedan de alternativ som tar fram den information som du är intresserad av. Det är möjligt att välja flera värden samtidigt genom att klicka på plustecknet. Då konverteras rullgardinsmenyn till en urvalslista istället. Använd Ctrl-tangenten på tangentbordet för att markera fler ärenden samtidigt.

4. Därefter klickar du på Verkställ för att få fram önskad vy, eller Spara om det här är en vy som du skulle vilja ta fram vid flera tillfällen.

Spara ett filter

När du sparar en fråga ger du den ett passande namn som kommer att visas i den högra kolumnen under rubriken Mina egna frågor. Välj om den ska vara publik, vara tillgänglig för alla projekt och hur du vill att vyn ska visas, dvs hur resultatet på din fråga ska grupperas. För att sedan få fram denna vy vid ett senare tillfälle, klickar du bara på filtrets namn under Mina egna frågor. När du har valt att filtret ska vara synligt på alla projekt, kan du filtrera fram informationen på samtliga projekt du ingår i. Däremot ser inte dina projektmedlemmar det. Alla filter är nämligen personliga.

För att återgå till standardvyn klickar du bara på Återställ under inställningarna för filter.

Skriv ut en kom ihåg lista

Resultaten som visas i webbläsaren kan även skrivas ut och sparas som en PDF, men också som en .csv-fil som sedan kan bearbetas vidare i ett program på din dator, som t ex Excel. Alternativen hittas längst ner i det högra hörnet.